وجود هرمنوتیک فلسفی در شعر حافظ؛ تأملی هستی شناسانه
نویسندگان
چکیده
در هرمنوتیک فلسفی گادامر اثر هنری به منزلۀ رخداد حقیقت است و جنبه های هستی شناسانه دارد، اما شعر «پارادایم» (paradigm) متن است. دلیل این اهمیت بیش از آن که ویژگی های زبانی مانند وزن، موسیقی، قافیه، و نظایر آن در شعر باشد، رابطة تفکر شاعرانه با وجود و حقیقت است. برخی از مهم ترین ویژگی هایی که رابطة شعر را با وجود توضیح می دهند عبارت اند از: خودقانون گذاری و یکتایی، استمرار، طنین افکنی، و لحن. به نظر می رسد بتوان دلایلی مبنی بر وجود ظرفیت های هرمنوتیکی خویشاوند با ایده های هرمنوتیک فلسفی گادامر در شعر حافظ برشمرد: 1. شعر حافظ نمونة شعر کلاسیک ایرانی و به بیان گادامر «مثل اعلای هستی تاریخی» ماست؛ 2. بهترین نمونة اجرای کامل به معنای مورد نظر اوست که با ویژگی مهم معناداری «در هر زمان» و «برای هر کس» شناخته می شود؛ 3. به سبب رابطه اش با اسطوره، مذهب، و به طور کلی فرهنگ ایرانی و با تجربة غنایی بشری می توان آن را «صدای بلند» سنت دانست که هنوز شنیده می شود؛ و 4. بر گفت وگوی «من» و «تو» مبتنی است. مجموع این ویژگی ها امکان جست وجوی جنبه های هستی شناختی در شعر او را فراهم کرده است. در مقالة حاضر سعی شده است امکان فهم شعر حافظ بر اساس آرای گادامر بررسی شود، سپس با الهام از دیالکتیک پرسش و پاسخ گادامر نشان داده شود که چگونه «وجود» به معنای گادامری در شعر حافظ «آشکار» می شود.
منابع مشابه
وجود هرمنوتیک فلسفی در شعر حافظ؛ تأملی هستیشناسانه
در هرمنوتیک فلسفی گادامر اثر هنری به منزلۀ رخداد حقیقت است و جنبههای هستیشناسانه دارد، اما شعر «پارادایم» (paradigm) متن است. دلیل این اهمیت بیش از آنکه ویژگیهای زبانی مانند وزن، موسیقی، قافیه، و نظایر آن در شعر باشد، رابطة تفکر شاعرانه با وجود و حقیقت است. برخی از مهمترین ویژگیهایی که رابطة شعر را با وجود توضیح میدهند عبارتاند از: خودقانونگذاری و یکتایی، استمرار، طنینافکنی، و لحن. ...
متن کاملهستی شناسی ترجمه : بررسی آراء هرمنوتیک فلسفی در ترجمه حافظ
علم هرمنوتیک به دنبال آن است تا چگونگی وقوع فهم متن وپاسخ پرسش جامع تر چیستی فهم و تفسیر را بررسی کند. در میان تفکرات هرمنوتیکی، آراء هانس گئورگ گادامر و پل ریکور درباره هستی شناسی فهم و کاربرد فهم در جنبه های مختلف زندگی بشری نقاط عطفی در علم هرمنوتیک به شمار می روند. هدف این پژوهش مثال کردن اهمیت آراء هرمنوتیک همچون " تاریخمندی فهم"، " امتزاج افق ها" و " خود-از-طریق-دیگری" در درک بهتر ما از "...
15 صفحه اولتأملات فلسفی و هستی شناسانه در شعر مهدی اخوان ثالث
بر خلاف نگاه معمول که اخوان را شاعری بی اعتنا به مباحث فلسفی- معرفتی معرفی می کند و شعر او را صرفا در ستایش ایران و اسطوره های ملی خلاصه می کند، تأمل در اشعار او نشان می دهد که وی از زمره شاعران اندیشه گری است که مقولات دینی و تأملات هستی شناسانه از اصلی ترین دل مشغولی های او در طول حیات بوده، اما بسامد بالا و گستردگی مضامین میهن پرستانه، جنبه های ایدئولوژیک و معرفتی شعر او را تحت الشعاع قرار د...
متن کاملنقد آگاهی روش شناسانه در هرمنوتیک فلسفی گادامر
در این مقاله بهطور مشخص این نکته مورد توجه قرار میگیرد که چگونه آگاهی هرمنوتیک به نحوی که در هرمنوتیک فلسفیهانس گئورگ گادامر بیان شده – از برخی جهات در واکنش به آگاهی روش شناسانه دکارت شکل گرفته است. آگاهی روش شناسانه دکارت به مفهومی از عقلانیت نظر دارد که مبتنی بر سوبژکتیویته است. بر اساس مفهوم عقل معطوف به سوژه خاستگاه عقلانیت ، یک ذهن مجرد است که جهان عینی بهعنوان موضوع شناخت در برابر آن...
متن کاملتأملی در نسبت هرمنوتیک فلسفی گادامر و علوم طبیعی
در مورد موضع گادامر دربارة علوم طبیعی چند انتقاد جدی صورت گرفته است. نخست آنکه برداشت او از علوم طبیعی پوزیتویستی است. دوم آنکه تصویری که از علم ارائه میکند، کاریکاتورگونه است و به کار امروز ما نمیآید و سوم آنکه گادامر به سرشت هرمنوتیکی علوم طبیعی بیتوجهی کرده است. در این مقاله تلاش خواهد شد نشان داده شود که این انتقادها، برآمده از تمرکز صرف بر کتاب حقیقت و روش و ناآگاهی از...
متن کاملاضطرابهای هستی شناسانه ناصرخسرو
ناصرخسرو(394-481 ه.ق.) بیش و پیش از آنکه شاعر باشد، فیلسوف، استاد اخلاق و کلامیِ ژرفاندیشی است که تمام همّ او بیمدادن مخاطبان به پرهیز از ظاهربینی و تأکید بر ضرورت تأمّل و ژرفنگری در امور عالم بوده است. هدف اصلی ناصرخسرو از سرودن اشعار، توجّهدادن به تحوّل و استعلای شخصیّت انسان است. وی معتقد است انسان موجودی است که ماهیّتش از قبل مشخص نیست ومیتواند براساس «آزادی» و «انتخاب» به وجود واقعی خود دست ...
متن کاملمنابع من
با ذخیره ی این منبع در منابع من، دسترسی به آن را برای استفاده های بعدی آسان تر کنید
عنوان ژورنال:
کهن نامه ادب پارسیناشر: پژوهشگاه علوم انسانی ومطالعات فرهنگی
ISSN 2383-0603
دوره 6
شماره 15 2015
کلمات کلیدی
میزبانی شده توسط پلتفرم ابری doprax.com
copyright © 2015-2023